Najnowsze wpisy, strona 1


mar 20 2016 Ograniczenia elektronicznych form marketingu...

radcaprawny3 : :
mar 13 2016 Zmiana umowy spółki jawnej
Umowa spółki jawnej tworzy podstawę formalno-prawną działalności spółki i zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych winna być zawierana w formie pisemnej, pod rygorem nieważności. Regulacja kodeksowa może ulec obostrzeniu jedynie w przypadku, w którym wspólnik wnosiłby, jako wkład do spółki, prawo własności nieruchomości.
 
 
W takim przypadku umowa spółki jawnej wymaga formy aktu notarialnego. Natomiast zmiana umowy spółki powinna być dokonana w takiej samej formie, w jakiej umowa została podpisana. Innymi słowy, jeżeli umowa została zawarta w zwykłej formie pisemnej, do jej zmiany wymagana będzie jedynie ta forma. Jeżeli użytazastosowana została forma kwalifikowana np. aktu notarialnego, zmiana umowy wymagać będzie zastosowania formy kwalifikowanej. Co do zasady, zmiana umowy spółki jawnej wymagarównież zgody wszystkich wspólników. kontrakt może jednak zawierać w tej kwestii, inne niż kodeksowe, postanowienia. Wspólnicy mogą zatem założyć, w sposób dowolny, tryb jej zmiany.
Jeśli więc pierwotna umowa zakłada możliwość wyrażenia zgody przez wspólników na dokonanie zmian w umowie spółki np. określoną większością głosów wspólników– do zmiany umowy spółki wystarczy zgoda wskazanej w umowie większości. Na marginesie zaznaczyć należy, że kodeksowy lub przewidziany w umowie sposób zmiany umowy, ma zastosowanie również do zmiany tej umowy, w chwili w której spółka nie została jeszcze zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym, a więc de facto przed jej formalnym powstaniem. Zmiana treści umowy spółki wymagana jest także, w sytuacji zmiany zakresu osobowego spółki jawnej (zmiana wspólników). Sytuacja ta jako czynność wykraczająca poza zakres zwykłych czynności spółki wymaga podjęcia stosownej uchwały a co w rezultacie prowadzi do obowiązku zmiany treści umowy. Podsumowując, dla ważności zmiany umowy spółki jawnej wymagane jest nie tylko zachowanie odpowiedniej formy czynności prawnej ale także spełnienie wymogów kodeksowych lub umownych, jeśli takie zostały przewidziane.
radcaprawny3 : :
mar 04 2016 Sprawozdanie finansowe w spółce z o. o.
Jednym z licznych obowiązków zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest coroczne przygotowywanie sprawozdań finansowych oraz przedkładanie go zgromadzeniu wspólników do akceptacji.

http://leas.pl/sprawy_korporacyjne.php

Sprawozdania takie powinny być złożone we właściwym sądzie rejestrowym w terminie nie dłuższym niż sześć miesięcy po zakończeniu każdego roku obrotowego. W świetle art. 45 ust.2 ustawy o rachunkowości niniejsze sprawozdanie składa się z bilansu, rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowej. Podkreślić należy, że obowiązek przygotowania niniejszego sprawozdania spoczywa na aktualnym zarządzie. Często zdarza się, że na koniec roku obrotowego wygasają mandaty członków byłego Zarządu i powołany zostaje nowy Zarząd, który nie ma kompletnych informacji, co w poprzednim roku obrotowym działo się ze spółką. Niemniej w myśl art. 203 § 3 oraz art. 370 § 3 k.s.h. członkowie Zarządu sporządzający sprawozdanie z działalności mają prawo domagać się od byłych członków Zarządu składania wyjaśnień dotyczących okresu, w którym osoby te piastowały funkcję członka Zarządu.

http://leas.pl/sprawy_korporacyjne.php

Z innego punktu widzenia były członek Zarządu ma prawo wglądu w treść sprawozdania z działalności i sprawozdania finansowego spółki, a także przedłożenia spółce pisemnej opinii dotyczącej tych dokumentów. Prawem i obowiązkiem byłego członka Zarządu jest także obecność na Zwyczajnym Zgromadzeniu Wspólników, na którym będzie podejmowana uchwała zakceptująca sprawozdania. Pamiętać należy, że niedopełnienie obowiązku złożenia sprawozdania finansowego we właściwym sądzie rejestrowym – a więc w tym wydziale KRS, w którym spółka z ograniczoną odpowiedzialnością została zarejestrowana – zagrożone jest karą grzywny albo ograniczenia wolności.

radcaprawny3 : :
lut 22 2016 Zmiany w prawie pracy
Od dnia 22.02. 2016 r. zmianie ulegną przepisy kodeksu pracy ,które dotyczą typów umów o pracę oraz trybu ich zawierania. Po aktualizacji przepisów obowiązywać będą inne zasady zawierania umów o pracę na okres próbny. Do daty 22 lutego 2016 roku każda z umów określonych w artykule 25 k.p. tj umowa o pracę na czas określony oraz umowa na czas nieokreślony mogła być poprzedzona umową o pracę na okres próbny, z tym ograniczeniem że umowa taka nie mogła być zawarta na okres dłużny niż 3 miesiące.

Prawnik Warszawa

Obostrzona została możliwość wielokrotnego nawiązywania umów na okres próbny. Po nowelizacji kodeksu pracy, umowę o pracę na okres próbny będzie można, zawrzeć jeden raz i to wyłącznie w celu sprawdzenia kwalifikacji pracownika i możliwości jego zatrudnienia w celu wykonywania określonego rodzaju pracy. Maksymalny okres zatrudnienia w takiej formie pozostał ten sam i nadal wynosić będzie 3 miesiące.

Prawnik Olsztyn

 
Odstępstwem od reguły jednokrotnego zawierania z pracownikiem umowy na okres próbny jest możliwość zawarcia następnej umowy o pracę w tej formie, jeżeli pracownik ma być zatrudniony w celu wykonywania innego rodzaju pracy lub upłynie co najmniej 3 letni okres od ustania lub wygaśnięcia poprzedniej umowy o pracę, przy czym jeżeli pracownik po upływie trzy letniego okresu miałby wykonywać taki sam rodzaj pracy co poprzednio, to zawarcie umowy na okres próbny będzie mogło być ponowione tylko jeden raz.
radcaprawny3 : :
sty 17 2016 Rezultaty niewłaściwego umocowania do dokonania...
 W myśl artykułu 39 kodeksu cywilnego podmiot który podejmując czynności organ osoby prawnej zawarł umowę w imieniu tejże osoby nie będąc jej organem albo przekraczając zakres umocowania tego organu, obowiązany jest do zwrotu tego, co otrzymała od drugiej strony w spełnieniu umowy,a także do naprawienia szkody, która druga strona poniosła przez to, że zawarła kontrakt nie wiedząc o braku pełnomocnictwa. Artykuł o którym mowa powyżej ma zastosowanie analogicznie w wypadku, gdy kontrakt została zawarta na rzecz osoby prawnej, która nie nie została zarejestrowana.
 
 
Jako przykład opisanego powyżej zachowania może być zawarcie umowy cywilnoprawnej przez jednego członka zarządu osoby prawnej, w sytuacji gdy umowa spółki lub statut nakłada na organ zarządzający w imieniu spółki obowiązek reprezentacji łącznej np. 2 osobowej. Należy również mieć na uwadze, że osoba, która działała będąc organem osoby prawnej nie posiadając do tego uprawnienia albo gdy działa z przekroczeniem zakresu kompetencji zobligowana jest do zwrotu wszystkich należności, jakie uzyskała w realizacji kontraktu. Osoba taka ponosi również odpowiedzialność odszkodowawczą. Odpowiedzialności nie ponosi błędnie reprezentowana osoba prawna. Czynność prawna wykonywana przez organ do tego nieuprawniony lub z przekroczeniem zakresu pełnomocnictwa jest czynnością prawną nieważną. Niemniej Sąd Najwyższy wyrokiem z dnia 12 lutego 2014 r. IV CSK 361/13 wskazał, że czynność prawna dokonana przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowaną przez odwołanego członka zarządu, który w chwili jej dokonywania był nadal wpisany do rejestru przedsiębiorców, nie jest dotknięta sankcją nieważności bezwzględnej .
 
 
Rezultatem dokonania czynności prawnej przez podmiot, który w chwili jej wykonania na rzecz osoby prawnej nie była już w składzie organu tej osoby prawnej, ale była jeszcze ujawniona w rejestrze jako umocowana do jej reprezentacji, nie jest nieważność tej czynności prawnej. Wadliwa reprezentacja osoby prawnej nie zawsze powoduje nieistnienie czynności prawnej. W przypadku osób prawnych wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego domniemania związane z wpisem ochraniają podmiot, który będąc w dobrej wierze dokonała czynności prawnej z osobą figurującą w Rejestrze jako członek zarządu (art. 14-17 KRSU).
radcaprawny3 : :